Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Bezuinigen bij L1 leiden niet tot gedwongen ontslagen

Medianieuws

Bij de regionale publieke omroep L1 uit Limburg stond 2016 in het teken van de bezuinigingsopdracht voor 2017. In het kader hiervan heeft de omroep alvast een aantal maatregelen getroffen. Dat heeft ertoe geleid dat het resultaat van 2016 is uitgekomen op ruim 1 miljoen euro. De bezuinigingstaakstelling is nu al voor een groot deel ingevuld, zonder gedwongen gevolgen voor personeel en programmering.

Bezuinigen bij L1 leiden niet tot gedwongen ontslagen Met ingang van 2017 daalde de structurele overheidsbijdrage aan L1 met zo’n 1,5 miljoen euro. Dat is 10% van de totale begroting.

L1 heeft hierop ingespeeld door op allerlei ondersteunende, facilitaire en technische diensten kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen te realiseren.

En van de in 2015 gevormde reorganisatievoorziening viel in 2016 een deel vrij. Per saldo leidde dat tot een nettowinst van ruim 1 miljoen euro in 2016 (tegen een verlies van bijna 6 ton in 2015).

L1, een van de weinige regionale omroepen die de cijfers op deze manier publiceert, is tevreden over financieel resultaat. Rob Stevens, algemeen directeur van L1:

“L1 staat er financieel goed voor. We hebben tijdig ingespeeld op de aangekondigde bezuiniging vanaf 2017 en hebben een voorziening getroffen voor een vrijwillige vertrekregeling. De pijn van de bezuinigingen is al voor een groot deel genomen. In het overgangsjaar 2017 verwachten we uit te komen op een verlies van ongeveer € 300.000,-.”

Fusie?
L1 onderzoekt op dit moment nog steeds de mogelijkheden tot een bestuurlijke fusie met Omroep Brabant. Door op niet-redactionele gebieden samen te werken kunnen kosten worden bespaard en kan een groter deel van het budget aan de kwaliteit van het media-aanbod worden besteed.

De regionale journalistiek staat onder druk, waardoor de rol van de regionale omroep van groter belang wordt om een gevarieerd medialandschap te houden in de regio. Rob Stevens: “Beide merken, L1 en Omroep Brabant, blijven na de bestuurlijke fusie bestaan en de redacties blijven volledig zelfstandig en gevestigd in Maastricht en Son. Van een gezamenlijke programmering zal geen sprake zijn.”

Het jaargemiddelde van L1 Radio is vorig jaar gegroeid naar 14% marktaandeel en daarmee behaalde de omroep de doelstelling uit zijn strategisch plan. L1 TV groeit niet en is gestabiliseerd op gemiddeld zo’n 200.000 bereikte kijkers per dag. De algemene trend is volgens L1 dat mensen minder lineaire televisie kijken en vaker video via online-kanalen consumeren. "Alles bij elkaar is het bereik van L1 samen met 1Limburg nog nooit zo groot geweest als in 2016." [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen