Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Bijna helft huishoudens heeft smart tv, groei neemt af

Medianieuws

In ruim twee jaar tijd is het aantal Nederlandse huishoudens met een smart tv sterk gegroeid, van 20 naar 48 procent. De stijging van het aantal huishoudens dat beschikt over zo'n met internet verbonden tv stijgt nog steeds, maar de groei is wel aan het afvlakken.

Bijna helft huishoudens heeft smart tv, groei neemt af Niet alle Smart tv's worden ook daadwerkelijk aangesloten op het internet, maar inmiddels heeft 50 procent van alle huishoudens tenminste één tv aangesloten op internet.

Een smart tv kan direct op internet aangesloten worden, maar een ‘gewone’ tv kan met behulp van een geschikte settopbox, een Chromecast of Apple TV ook online komen.

Behalve het aantal aangesloten tv’s blijft ook het bezit van smartphones en laptops groeien. Samen met tablets faciliteren deze apparaten de nieuwe manier van tv- en videocontent kijken via internet. Dat blijkt uit het rapport Video behaviour of Dutch consumers 2016 Q4.

Netflix blijft grootste videodienst
Verder bevestigt het rapport dat Netflix nog altijd op afstand de grootste betaalde videodienst in Nederland is. De dienst heeft sinds december 2016 concurrentie erbij gekregen in de vorm van Amazon Prime, dat in ruim 200 landen actief is en net als Netflix aan de weg timmert met eigen originele content. Andere (kleine) VoD-concurrenten zijn onder meer Videoland en Pathé Thuis.

Netflix kan 28 procent van de Nederlandse huishoudens tot zijn abonnee rekenen. De sVoD-dienst is vooral populair onder alleenstaande ouders (42% van hen heeft een abonnement op Netflix) en koppels met kinderen (34%). Bij huishoudens zonder kinderen is Netflix minder populair, mogelijk komt dit door de uitgebreide (Disney) kindercatalogus die aangeboden wordt. Van alle huishoudens die nog geen Netflix hebben, verwacht 7 procent in de nabije toekomst een abonnement te nemen.

Vooral series bekeken
Netflix wordt vooral gebruikt om series te kijken, de filmcatalogus wordt minder gebruikt. Een meerderheid van de abonnees (57%) geeft aan voornamelijk series te kijken, dit percentage is het afgelopen anderhalf jaar gegroeid. Netflix zet zelf ook veel in op series, vooral wat betreft hun eigen producties.

Bij Film1 ligt dit anders, zij richten zich (logisch gezien de naam) met hun VoD-aanbod op films en dat is al 1,5 jaar bij uitstek de meest populaire content. Rond de 80 procent van de abonnees op Film1 geeft aan vooral films te kijken. [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen