Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Luistercijfers Duitsland: RTL terug aan kop in Berlijn

Medianieuws

104.6 RTL is opnieuw de populairste zender van Berlijn. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media-Analyse 2017 Radio I) die woensdag werden gepubliceerd. Opvallend is de opmars van de rockzender Star FM in de Duitse hoofdstad.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hiervoor zijn bijna 70.000 luisteraars ondervraagd.

Radio blijft onverminderd populair in Duitsland. Dagelijks luistert 78,1% van de bevolking die Duits spreekt naar de radio, wat neerkomt op 56,6 miljoen Duitsers van 10 jaar of ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt iets meer dan vier uur per dag en dat is flink meer dan in Nederland, waar iets minder dan drie uur per dag naar de radio wordt geluisterd..

Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
In de West-Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen blijven de ruim 40 lokale commerciële stations, verenigd in Radio NRW, ruimschoots marktleider. Het marktaandeel steeg zelfs met 0,7%-punt. Daarachter volgt WDR 2. De publieke muziek- en servicezender zag haar marktaandeel met ruim een procentpunt stijgen en gaat hierdoor 1Live, de jongerenzender van de publieke omroep weer voorbij.

Radio NRW en WDR 2 zijn ook de twee stations met de meeste luisteraars per uur van heel Duitsland. NRW zit op bijna 1,72 miljoen luisteraars per uur, terwijl WDR 2 volgt met 1,07 miljoen luisteraars per uur.

Ook bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 14-49 jaar gaat Radio NRFW aan kop met een marktaandeel van 34,2%, maar wordt dit keer gevolgd door 1Live met 30,6%.

Nedersaksen
Net als in Noordrijn-Westfalen is ook de marktleider in Nedersaksen voorspelbaar: NDR 1 Niedersachsen. Wel zag de zender met een mix van oldies en regionaal nieuws het marktaandeel weer wat dalen.

Plaats twee is NDR 2. De publieke muziek- en servicezender zag het marktaandeel met bijna een procentpunt stijgen en vergroot daarmee haar voorsprong op de commerciële concurrenten. Ffn zag namelijk opnieuw het marktaandeel dalen.

Antenne Niedersachsen zag haar marktaandeel eindelijk weer iets groeien, maar het station blijft het lastig hebben. In september ging een groot deel van de dagprogrammering op de schop en in december werden er ook maar weer eens veranderingen in de ochtend doorgevoerd.

Grote winnaar in Nedersaksen is echter Radio 21. De pop-rockzender, die maar in een deel van de deelstaat op FM te ontvangen is, zag haar marktaandeel met bijna 1,5%-punt omhoog schieten naar 4,9%.

NDR 2 heeft de koppositie bij de doelgroep 14-49 jaar overgenomen met 18,4%. Ffn volgt nu met 15,6%. Radio 21 nadert Antenne Niedersachsen nu in deze doelgroep.

Hessen
Hessen blijft het domein van Hit Radio FFH. De jarenlange marktleider zag weliswaar haar marktaandeel stabiel blijven, maar het aantal luisteraars per uur fors dalen: van 529.000 naar 459.000.

Zowel de pop- en servicezender hr3 als de schlager- en oldieszender hr 4 zagen hun marktaandeel dalen, terwijl de classic hitszender hr1 daarentegen fors steeg: met 1,7%-punt naar 9,2%.
Grote verliezer is echter Harmony FM. De classic hitszender ondervindt steeds sterkere concurrentie van de publieke omroep, die ook nog eens veel sterkere FM-zenders heeft. Het marktaandeel van Harmony FM daalde van 1,7 naar 1,2%, terwijl het aantal luisteraars per uur van het kleine zusje van FFH bijna halveerde: van 53.000 naar 28.000.

Ondanks dat FFH het aantal luisteraars per uur zag dalen, steeg het marktaandeel bij de doelgroep 14-49 jaar met ruim 2%-punt naar 30%. Hr3 volgt met 19,3%.

Berlijn
In de Duitse hoofdstad heeft 104.6 RTL orde op zaken gesteld. “Berlins Hitradio” heeft de koppositie heroverd en 11,3% marktaandeel. De publieke stadszender radio Berlin 88, 8 volgt nu op plaats twee.

Sinds september is Hans Blomberg in plaats van Thomas koschwitz tussen 14 en 19 uur te horen op 104.6 RTL. Dit heeft voor een forse stijging van het aantal luisteraars tussen 14 en 17 uur gezorgd. Maar ook de uren daarvoor laten een duidelijke plus zien.

Opvallend is de stijging van de rockzender Star FM. Het marktaandeel steeg dit keer met 2,7%-punt naar 7,8%. Het marktaandeel is hiermee in een jaar tijd bijna verdubbeld.

De stijging van 104.6 RTL en Star FM ging, naast Radio Berlin, vooral ten kosten van Berliner Rundfunk, Radio Eins, RS2 en Spreeradio.

Bij de doelgroep 18-49 jaar blijft 104.6 RTL marktleider met 13,7%, maar wordt nu op de hielen gezeten door Star FM met 13,1%.

Elders in Duitsland
Niet alleen in Berlijn zag RTL haar luistercijfers fors stijgen. Ook het landelijke programma van RTL, met hetzelfde muziekformat en dezelfde deejays als in Berlijn, deed goede zaken. Het aantal luisteraars per uur steeg van 116.000 naar 141.000.

In Beieren heeft de publieke oldieszender Bayern 1 de koppositie afgepakt van Antenne Bayern. Bayern 1 scoort 24,5% marktaandeel tegenover 23% voor Antenne Bayern. Als het om aantal luisteraars per uur gaat blijft Antenne haar rivaal nipt voor. [Radio.NL]

Gerelateerde Artikelen