Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Gastcolumn Patrick Kicken: Viral gaan

Columns

Wat een succes voor Arjen Lubach en zijn programma 'Zondag Met Lubach'. Door een filmpje over Trump uit de eerste uitzending van een nieuw seizoen gaan zijn kijkcijfers door het dak. Al een paar afleveringen lang kijken er meer dan 1 miljoen mensen naar het half uurtje vermaak op een zender die nog net niet op het punt staat om wegbezuinigd te worden, NPO3.

Gastcolumn Patrick Kicken: Viral gaan Ook radiozenders scoren virals. Zo haakte 'De avondploeg' van Radio 538 mooi als eerste in op de rel rond de seksvideo's van Patricia Paay, wat ook resulteerde in een veelbekeken video en rondgestuurde audio van een carnavalesque nummer.

Enige kanttekening die bij deze laatste te plaatsen is, is dat het nummer als losse audiofile niet voorzien was van stationsvormgeving, waardoor de credits niet altijd terecht kwamen bij de juiste makers en het juiste radiostation. Iemand die ik sprak zei 'moet je horen wat ze bij Slam FM gemaakt hebben over Patricia Paay!'.

Dit kan natuurlijk iets te maken hebben met het feit dat De Avondploeg eerst op dit station te horen was, maar had voorkomen kunnen worden door het nummer voor, midden en aan de achterkant vol te timmeren met Radio 538 vormgeving.

Viral gaan is één ding, maar wat we van Arjen Lubach's succes kunnen leren is dat stap twee natuurlijk is: claimen. Zorgen dat jouw radiostation er de credits voor krijgt en dus gaat groeien, in bereik, luistercijfer en om te beginnen in de gratis mondreclame die het oplevert.

Ook voor plaatjes op goedbezochte facebookpagina's van radiostations geldt: claim het goed. Want voordat je het weet is je stationslogo aan de onder- of bovenkant erafgeknipt en mis je een groot stuk van de gratis promotie die het had kunnen opleveren. Je zou kunnen denken 'ja maar hij staat toch al op onze facebookpagina', maar dan ga je voorbij aan het feit dat dingen zich tegenwoordig het snelst verspreiden via whatsapp.
Een grappig plaatje wordt opgeslagen op een telefoon, doorgestuurd naar vrienden in appgroepen en voordat je het weet gaat de grap, mét je stationslogo, als een lopend vuurtje door Nederland. Sky Radio scoorde zo met de Kerst in 2016 nog een viral foto met een grap over het kerstkonijn Flappie, een vervolg op het succes in 2015 toen ze een leuke viralvideo erover scoorden.

Ook Radio Veronica scoort regelmatig virals; de video's van Roel C. Verburg worden ook flink gedeeld via facebook, youtube maar vooral toch whatsapp. De reden dat niet de links maar juist de video zélf veel wordt gedeeld is dat veel jongeren bang zijn hun databundel te verbruiken. Dan downloaden ze liever de video, foto of audio terwijl ze ergens wifi hebben, om er later de mooie sier meer te maken als ze onder vrienden zijn.

Het zou dan ook geen overbodige luxe zijn om de mogelijkheid te bieden op je website het grappige fragment ook meteen in audio of video te downloaden. Staar je niet té veel blind op views op YouTube en Facebook, het zegt maar een fractie van wat er werkelijk aan de hand is met iets op social media.

Q Music lift ongemerkt en ongewild ook nog mee op de hype rondom Patricia Paay; een audiofile van 'Het Geluid' met daarin een plassende Patries gaat ook van telefoon naar telefoon. Of ze daar nou zo blij mee zijn in Amsterdam durf ik niet te zeggen, maar het leeft wel.

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat mensen zoals Maurice van Berkel, Nederland's grootste viralkoning en Marc van de succesvolle facebookpagina De Lachspier niet snel ingelijfd worden door een radiostation. Zij zijn op dit gebied echt de nieuwe sterren wiens plaatjes en grappen keer op keer viral gaan.

Ik zou hier als radiozender zeker iemand full time voor in dienst nemen of talenten die al een miljoenenbereik hebben zoals deze twee gewoon inlijven. Het brengt je radiozender bekendheid op plekken waar marketeers alleen maar van dromen en je luisteraars zorgen er zelf voor dat het zich verspreidt.

Zelf heb ik al sinds de website kicken.com kunnen ervaren wat virals voor je naamsbekendheid doen. Sommige stukjes radio uit mijn 3FM tijd gaan nog steeds rond. Ook daar zou nog winst te behalen zijn voor radiostations en discjockeys: bedenk vooraf of je radioitem, voorzien van wat extra beelden, als visitekaartje zou kunnen dienen. De tijd dat je iets één keer uitzendt en het daarna geen waarde meer heeft ligt lang achter ons.

Bouw het uit, claim het en zorg dat het zich verspreidt. Wacht niet tot het vanzelf gebeurt; de waarde van een goeie viral is te groot om het aan het toeval over te laten. Dit weten ze bij grote biermerken als Heineken ook. Zij huren wel regelmatig de expertise van Maurice van Berkel en anderen in en zitten maanden vooruit te kijken op de 'inhaakkalender' waar ze nog slim op kunnen inspelen.

Maak gebruik van een medium als whatsapp om je radioshow én station ook bij die felbegeerde jonge luisteraar kenbaar te maken, keer op keer! Het succes van Netflix zorgt er mede voor dat mensen die grap willen horen/zien wanneer het hun uitkomt. Een podcast met highlights uit een radioshow is leuk, maar je hebt er qua verspreiding niet zo gek veel aan.

Liever twee van je allerleukste fragmenten een boost geven zodat het je show en je radiostation nieuwe fans oplevert. Zie het als een gratis proefje van een product wat je ook wel eens ontvangt als je het treinstation uitloopt. Een proefje wat zichzelf ook nog eens verspreidt zonder dat het tijd, geld en moeite kost!

Patrick Kicken

Ben jij werkzaam in de (lokale / regionale / landelijk) tv- of radiowereld en wil je ook één keer een gastcolumn schrijven voor deze website?

Mail ons even!

Gerelateerde Artikelen