Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Harry Potter en de megalomane mediacampagne (99)

Columns

Het zal je niet ontgaan zijn dat er weer een nieuw stapeltje dode boomplakjes over Harry Potter in de boekenhandel ligt. Wat een paniek en onnodige embargobedoening zeg. Het lijkt wel net zo'n gedoe als met de troonrede.
















































De Nederlandse regering kan echter tevreden zijn want ook een internationaal boekenimperium is het niet gelukt om een gevoelig document geheim te houden. Ik durf zelfs wel te zeggen dat Harry een stuk gevoeliger ligt dan de gemiddelde troonrede. Ik heb me oprecht verbaasd over de woede die de 'te vroeg' gepubliceerde recensies over het werkje teweeg gebracht hebben. Doe Maar zong het al: 'Er zit een knop op je tv'. En op je computer ook hoor.

Maar hoe gaat dat nu in Amerika? Radio.NL reisde naar beide kusten van de VS en nam wat foto's van de advertenties in boekenwinkels in San Francisco en Washingon, DC. Daarnaast bestelden we zelf een exemplaar, en jawel, we hebben de uilenpost binnen. We schoten wat foto's en een compilatie daarvan kun je hierboven zien.

Linksboven zie je een levensgrote kartonnen Harry met een klein scheurkalendertje waarop netjes wordt aftelt naar 21 juli: H-day. Zo ziet Harry er dus in de VS uit. Om een voor veel mensen onbegrijpelijke reden wordt Harry namelijk in de VS door iemand anders geïllustreerd dan in Engeland. Eigenlijk wordt Harry hier behoorlijk veramerikaniseerd. Dat begon al gelijk bij het eerste boek dat in Amerika niet 'HP & the Philosopher's stone' heet maar 'HP & the Sorcerer's stone'. Ook werd het typisch Britse Engels om geschreven tot Amerikaans Engels. Je kunt het verschil tussen de twee vergelijken met het verschil tussen Nederlands en Vlaams, al spellen Amerikanen nog wat eigenwijzer. Na veel protest is dat in de latere edities wat minder gedaan. Blijkbaar zijn Amerikanen minder dom dan dat de Amerikaanse uitgever dacht. Toch viel het me in de laatste film op, dat er in het weerbericht snel een Celsius naar Fahrenheit omrekening was toegevoegd, omdat Amerikanen net zo min begrijpen wat 30 graden betekent als dat niet-Amerikanen begrijpen wat 90 graden betekent.

Naast Harry zie je trouwens nog een stapeltje 'San Francisco' T-shirts liggen. Een tafeltje verder lag trouwens een stapeltje stoute 'remove before flight' kleding. Er lagen zelfs was slipjes en boxers bij. Spannend hoor. De maat XXL zat er overigens niet tussen. Is ook niet nodig. Als je 2 meter lang bent, pas je niet met zijn twee-en in zo'n mile-high-clubcabine.

Rechtsboven zie je twee kleine posters die op de twee deuren van de Washingtonse Borders boekenwinkel hangen. Spoilers worden gehaat door de HP-gemeenschap, maar blijkbaar mogen we inmiddels wel weten dat we eindelijk ophelderring gaan krijgen over het feit of professor Severus Snape (Sneep) nu goed of slecht is.

Ook zie je dat je bij Borders 40% korting krijgt, en dat is 10% meer dan bij Amazon. Boekenwinkels bieden erg hard tegen mekaar op met hun kortingen en geven openlijk toe dat ze eigenlijk geen cent verdienen aan Harry, maar hopen dat een prettige koopervaring klanten terug doet komen.

Middenboven zie je nog een insert van de uitnodiging voor het bal dat gehouden wordt ter ere van de lancering van het boek. Een soort van feestje voor de drommels die verkleed in de rij hebben staan wachten. Want reken maar dat er ook in het ambtelijke Washington genoeg saaie cubicle kantoormuizen zijn die dat een geweldige uitspatting vinden.

Voor Harry sta ik niet in de rij, maar een vriend/vage bekende heeft me wel ooit meegesleept naar een middernachtspremière van een Lord of the Rings film en bij de IMAX vertoning van een Star Wars film was het nog erger. In de metro zie ik regelmatig een vaag figuur met een lichaamsbedekkende cape om en donkere zonnebril op haar eeuwig chagrijnige smoelwerk. Ach, het is weer eens wat anders dan al die zichzelf veel te belangrijk vindende hulpjes van onbelangrijke lobby- en advocatenfirma's. En ook die mensen hebben uitspattingen nodig om de dagelijkse sleur van zich te werpen.

Onderaan zie je nog een afbeelding van het specialgedrukte doosje dat de internetboekenhandel gedrukt had voor de aflevering van de laatste harry-boekjes. De doosjes waren vermomd als uilenpost, net als in het boek, en op de zijkant stond netjes de titel, en op de andere zijkant dat het om het 7e deel ging. Helaas had uw redactie niet bij deepdiscount.com besteld, want dan hadden we dit artikel al een paar dagen eerder kunnen plaatsen. Amazon was in ieder geval voorzichtig genoeg om zelfs op de verzenddoos een boodschap voor Dreuzels te zetten en daarin te vermelden dat de doos niet voor 21 juli verzonden of ge-opend mocht worden.

Vriendelijke groet 'from coast to coast (and the internet)',

Jasper,
Uw Vliegende Radiowereldreporter

Gerelateerde Artikelen