Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Commerciele nieuwsradio in de VS: Your favorite radiostation doesnt play songs (92-b)

Columns

Dit is het tweede deel van een vierdelige podcastcolumnserie over Amerikaanse commerciële nieuwsradio. Het eerste deel ging over weer en verkeer, of 'traffic and weather together'. Dit deel gaat over het nieuws zelf, en dan volgen hierna nog een deel over reclame, en het laatste deel over de losse eindjes die niet meer in de andere drie delen pasten.

 

 

 

 

In de podcasts laten we flink wat fragmenten horen van commerciële nieuwsstations van de west- tot de oostkust: KFWB en KNX in Los Angeles, WBBM en WGN in Chicago, WTVN Columbus, WTOP Washington en WINS New York. Dus download die podcast snel via de link onderaan de column, of aboneer je via radio.nl/podcast.

Nieuwsradio klinkt in Nederland heel beschaafd. Radio 1 is een rustige, kalme zender met beschaafde presentatoren die het nieuws netjes op een rijtje zetten. Dat geldt hier in Amerika ook, maar alleen voor de publieke NPR stations. Niet voor de commerciële station. Daar is het snel, sneller snelst. Dat 538 flitsend is? Dan heb je nog niet gehoord hoe rap de nieuwspresentatoren hun nieuwsteases hier op hun luisteraar afvuren.

Nieuwsitems duren dus niet lang. Het langste item op WTOP was 4m31 en ging over de golfer Tiger Woods. De meeste berichtjes duren zo tussen een halve en één minuut. Maar het kan ook korter. Het kortste dat ik vond was 18 seconden, en het ging over de aanhouding van de pedofiel, uiteraard met naam en toenaam genoemd.

De focus van de berichten is constant anders. Bedenk: dit is ADHD radio. In het uurtje WTOP dat ik in zijn geheel opnam zaten achtereenvolgens berichten over:
- een pedofiel,
- een piano met celebraties die door het land reisde om aandacht te vragen voor meer muziekonderwijs op school, 
- een itempje over twee tv nieuwspresentatrices, 
- een schietpartij op een school, 
- parkeerproblemen bij het stadion, 
- een verkiezingsnieuwtje, 
- vissen die niet meer weten wat voor geslacht ze zijn, 
- een berichtje over een schoenenpoetser,
- sportnieuws, 
- Tiger Woods, 
- businessnieuws, 
- fraude bij de marine, 
- boosheid over een of ander lek bij de overheid, 
- advies over een AIDS test, 
- weer die piano van eerder, maar dan wat langer, 
- een berichtje over een ontsnapte vogel, 
- een beursoverzicht, 
- meer sportnieuws, 
- Guantanamo Bay en
- financieel nieuws

Natuurlijk wordt dat steeds onderbroken door weer en verkeer zoals in de vorige podcastcolum besproken.

Diepgang hoef je dus niet te zoeken. Daar lees je de krant of het internet maar voor. Of je luistert naar het zusterstation met diepgang. Zo heb je in DC Washington Post Radio WTWP op 107.7 FM en 1500 AM.  En om het nog gekker te maken, in Washington heb je zelfs 1050 AM Federal NewsRadio WFED: een commercieel (!) nieuwsstation dat zich puur richt op werknemers van de federale overheid.

De 'normale' commerciële nieuwsstations maken echter wel de slogan waar die Jeroen Kijk in de Vegte van Caz jatte van WINS: geef ons 20 of 22 minuten, en wij geven je het nieuws.

Commerciële nieuwsradio is er in Nederland eigenlijk niet want BNR is meer een niche-station dat zich vooral richt op zakennieuws. Denk overigens niet dat ze dit windeieren legt, want BNR maakt keihard winst, ondanks de zeer magere luistercijfers. Dat kunnen verder alleen 538 en Sky (en misschien Veronica) zeggen.

Nieuwsradio is hier in Amerika net zoals voor BNR in Nederland goed toeven. WINS, in New York was vorig jaar tweede in het lijstje met meest verdienende radiostations in Amerika: bijna $61 miljoen, KFI in L.A. verdiende $59 miljoen WGN in Chicago $52 miljoen. En als je bedenkt dat de radiomarkten New York, L.A. en Chicago qua aantallen luisteraars vergelijkbaar zijn met Nederland, dan vraag je je toch af hoe het komt dat dat in Nederland niet zo is.

Er zijn twee eigenlijk twee soorten nieuwsradio in Amerika. Je hebt zenders die alleen nieuws doen, zoals KFWB, KNX, WBBM, WTOP en WINS, maar er zijn ook veel zenders die dat format alleen tijdens de spitsuren gebruiken en de rest van de dag vooral (rechtse) talkradio uitzenden. Glen Beck, Bill O'Reilly, Rush Limbaugh en consorten. Maar die rechtse jongens zijn een apart onderwerp dat ik ongetwijfeld nog wel eens zal aansnijden. WGN en WTVN hebben dat laatste format. Officieel heet dat 'newstalk'. Tijdens de spits klinken ze zoals de newsradio stations, en daartussen hebben ze een raamprogramma waar op het hele en halve uur, naargelang behoefte een korte newsupdate in gegooid kan worden.
 
Dan de luistercijfers. Radio 1 is pas de vijfde zender van Nederland, na de muziekzenders 538, Radio 2, Sky en 3FM. Ook dat is anders in Amerika. In Washington is WTOP marktleider, in Chicago is WGN marktleider, en WBBM derde. Hier in Columbus is 610 WTVN gedeeld tweede na de lokale countryzender.
 
In New York en L.A. doen WINS, KNX en KFWB het qua ratings een stuk slechter maar dat is weer een gevalletje BNR. Klein maar uiterst winstgevend. Daarnaast speelt natuurlijk mee dat er meer dan één station is dat in dezelfde markt vist. In New York speelt ook nog mee, dat de markt daar nog naar een nieuw evenwicht aan het zoeken is nu er ineens 6% beschikbaar is, die voorheen door Howard Stern werden bezet. Al lijkt WINS daar weinig van de profiteren.

Valt het je trouwens op dat de meeste van deze zenders AM zenders zijn? KFWB News 980, 1070 KNX newsradio, WGN News/talk 720, WBBM newsradio 780, 610 WTVN, 1010 WINS. Eigenlijk zit alleen WTOP ook op de FM. Maar ook WTOP zit op 820 AM. Inderdaad, voor spraak heb je helemaal geen stereo nodig. Ook heeft de AM meer bandbreedte bij een kleiner vermogen. Je hebt dus met een kleinere en goedkopere  zender een helderder signaal met minder storing.

Je vraagt je misschien af of al die zenders nu allemaal exclusieve reporters overal hebben zitten. Nou nee. Deze nieuwszenders kopen het nieuws waar ze het kunnen kopen. Op WTOP in Washington komt het hoofdnieuws van CBS. Maar ze checken ABC ook regelmatig, zoals we al lieten horen in de vorige podcastcolumn. De WTOP tereurdeskudige zit gewoon bij FOX. Het weer op WTOP komt, zoals al aangegeven in de vorige podcastcolumn, van the Weather Channel, ABC en hun eigen thermometer. Hier in Columbus komt alles van FOX. WBBN 780 in Chicago koopt de boel ook gewoon in bij CBS, CNN,verschillende persbureaus en de lokale krant: de Chicago Tribune.

Zo strak als het weer en verkeer aan de orde komen op nieuwszenders, zo strak zit eigenlijk de hele programmering in mekaar. Kijk mee bij WTOP:

CBS nieuws: 0-4
Lokaal nieuws: 4-8
Weer en verkeer: 8, 18, 28, 38, 48, 58
Sport: 15 & 45
Geldnieuws: 25 & 55
Live interviews (meestal): 20 & 50

Ok, bij de live interviews staat 'meestal' en dat komt natuurlijk omdat ze 's nachts de interviews van overdag herhalen. 's Nachts? Ja hoor, want dit schema gaat dag en nacht door. 24 uur per dag, 7 dagen per week, en 52 weken per jaar. Oh, en vergeet niet dat er ook nog een slordige 15 tot 20 minuten reclame in zo'n uur gepropt moet worden.  Hoe daar reclame klinkt? Daarvoor moet je het volgende deel van deze podcastcolumnserie afwachten.

Tot zover het tweede deel van onze serie podcastcolums over commerciële nieuwsradio in de Verenigde Staten.

Vriendelijke groet uit Columbus, Ohio,

Jasper
Uw Vliegende Radiowereldreporter

Deze column is ook als podcast beschikbaar. Download hem hier, of aboneer je via Radio.NL/podcast.

Het eerste deel van deze serie vind je hier.

KFWN
KNX
WBBM
WGN
WTVN
WTOP
WINS

Gerelateerde Artikelen