Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Commerciele nieuwsradio in de VS: Traffic and weather together (92-a)

Columns

De komende weken laten we je in een aantal podcastcolumns kennis maken met Amerikaanse commerciële nieuwsradio. In de podcasts laten we flink wat fragmenten horen van commerciële nieuwsstations van de west- tot de oostkust: KFWB en KNX in Los Angeles, WBBM en WGN in Chicago, WTVN Columbus, WTOP Washington en WINS New York. Dus download die podcast snel via de link onderaan de column, of aboneer je via radio.nl/podcast.

Commerciele nieuwsradio in de VS: Traffic and weather together (92-a) Allereerst even een korte uitleg over het verschil tussen commerciële en publieke nieuwsradio in Amerika. Dat is een wereld van verschil. Publieke radio, zoals WCBE, waar we twee jaar geleden al eens op bezoek gingen, is erg te vergelijken met Radio 1. Rustig, een tikkie links en goed te volgen.

Commerciële nieuwsradio is echter iets compleets anders. En zet je maar schrap. Dacht je dat zenders als 538 of 3FM druk klinken? Ha! Dacht 'ut nie! Commerciële nieuwsradio in Amerika is de ultieme ADHD radio. Snel, sneller, snelst is het motto hier. De luisteraar leeft in de auto met zijn vinger op de radioknop, en dus kunnen de stations ieder moment een luisteraar verliezen.

Deze serie bestaat uit vier delen. Allereerst behandelen we de meest frequente rubriek op commerciële nieuwsradio: weer en verkeer. In deel 2 doen we het nieuws zelf, en in deel 3 de commercials, en in deel 4 knopen we de laatste losse eindjes aan mekaar.

Traffic and weather together
De reden dat zoveel mensen in Amerika afstemmen op commerciële nieuwsradio is omdat die stations de meeste en beste weers- en verkeersinfo hebben. Ofwel 'traffic and weather together', zoals het zo mooi heet. En wel iedere tien minuten. Da's namelijk makkelijk onthouden. Op WTOP heb je traffic and weather together 'on the 8's'. Dus om 8, 18, 28, 38, 48 en 58 over het uur. 610 WTVN doet het op de 10's, en KFWB en WINS doen het op de 1's en KNX 1070 in L.A. doet het op de 5's. En daar kun je de klok op gelijk zetten. Tot op de seconde. Sterker nog, radiogoeroe's als Holland Cooke hameren er altijd op dat je met je verkeer en weer op tijd bent. Je moet een vast punt in het leven je luisteraars zijn. Ze moeten blind op je vaste items kunnen vertrouwen.

Traffic
Hoe klinkt die verkeersinfo dan? Op zondagmiddag klinkt het allemaal nog vrolijk en rustig in L.A. De presentator van KNX 1070 en verkeergozer begroeten mekaar vriendelijk en er is zelfs tijd om te melden dat er ergens een gat in de weg zit. Dat is overigens niet ongebruikelijk in de Amerika. Een uur eerder klonk het bij KFWB niet veel anders. Paar vertragingen, maar verder eigenlijk weinig. Al ligt er een barbecue op de weg ergens. Dat is wel apart toch.

Hier in Columbus heb je eigenlijk zelden files. Snelwegen zat, en alleen als er ongelukken zijn in de spits dan wil het wel eens vervelend zijn bij de grote snelwegkruispunten. Nee, in Columbus is er eigenlijk maar één ding dat files veroorzaakt: College Football. Dan moeten er 110.000 man hier in het stadion gepropt worden, en er moeten nog een paar tienduizend man rond het stadion tailgaten.

Tailgaten is een typisch Amerikaans fenomeen waarbij je met je BBQ achterin je pick-up truck ergens in de buurt van het stadion gaan staan, en daar meegeniet van de wedstrijd. Uiteraard onder het genot van een hapje en een drankje. Die BBQ dient in de winter ook als warmtebron, want ook als het sneeuwt en vriest staan echte fans zonder kaartje nog steeds bij hun stadion.

Om al die drukte in goede banen te leiden wordt per saldo de hele campus inclusief een paar kilometer snelweg dichtgegooid, en regelen agenten ter plekke het verkeer.

Snel door naar het serieuze werk: de spits in Washington DC, een van de drie meest verstopte steden in Amerika. Je kunt Washington en het gebied eromheen  denk ik wel vergelijken met de Randstad. Ongeveer evenveel inwoners, grofweg even groot, maar helaas veel minder snelwegen, waardoor er veeeel meer file staat. De spits duurt hier van 6-10 en van 15 tot 19 uur. Op WTOP kost het de filelezer behoorlijk wat tijd om zijn lijstje met problemen af te werken.

In New York krijg je op WINS trouwens 'traffic and transit': je krijgt naast de files ook de vertragingen en werkzaamheden op het spoor en in de metro. Het voordeel van de metro is dat er in ieder geval geen blaadjes op kunnen vallen. Wel ratten en lijken in New York, dus of het nu beter is weet ik niet.

In Amerika klinkt verkeersinfo heel anders. Omdat in Amerika vrijwel alle wegen een nummer en een richting hebben, kan dat razendsnel. Waar je in Nederland zegt:

"Op de A16, Breda richting Rotterdam, voor de knooppunt Zonzeel 3 km, en even verderop diezelfde A16 bij het Terbregseplein 4 km",

zou je in Amerika zeggen:

"A16 Noord file bij de A59 en de A20."

Toch een stukje compacter. En daar komt bij dat Amerikanen sneller praten. Welke methode nu het meest efficiënt is, gaan we nog eens wetenschappelijk onderzoeken, want achter de schermen van Radio.NL zijn daar de meningen behoorlijk over verdeeld.
 
Weather
Over naar het weer nu. Maar dan moet ik eerst even iets uitleggen over die achterlijke temperatuurschaal hier. Geen beschaafde graden Celsius hier, maar graden Fahrenheit. Hoe zat het ook alweer? Genoemd naar de Duitser Gabriel Fahrenheit is het nog steeds niet duidelijk hoe hij op deze idiote schaal is gekomen. Maar onthoud de volgende ezelsbruggetjes: 10C =50F, 16C=61F en 28C=82F. Anders gezegd, 50-60 is koel, 60-70 fris, 70-80 lekker, en alles boven de 80 warm.

Zoals al eerder gezegd komt het weer in Amerika altijd na het verkeer, en het weerbericht is ook een stuk zakelijker dan in Nederland. De weerman of –vrouw geeft de voorspelling voor de rest van de dag aan de hand van de luchtgesteldheid – is het bewolkt of zonnig –, de verwachte minimum- en maximumtemperaturen en daarna het weer voor de komende dagen in dezelfde vorm. En vervolgens vertelt de lokale presentator altijd wat het huidige weer is.

Op het eerste gezicht lijkt dat vreemd, maar je moet niet vergeten dat het weer vaak een ingekocht onderdeel is, waarbij de weersvoorspeller aan de andere kant van het land kan zitten. Het is goedkoper om één centraal weerscentrum te hebben dan om in iedere stad een weersstation te hebben. En hoe goed de voorspellingen ook zijn tegenwoordig, ff uit het raam op de thermometer kijken kan iemand ver weg nog niet.

Sommige stations kopen hun weer ook gewoon bij verschillende bronnen. WTOP in Washington heeft bijvoorbeeld 2 keer per uur weer van the Weatherchannel, en dat komt gewoon van ver weg. Al klinkt het dichtbij door de opening 'From the WTOP 24h weather center'.

Maar Washington is een grote stad, en het lokale ABC station heeft een echte Erwin Krol, en dat laat toe dat er ook even een vriendelijk praatje gemaakt wordt. En als de verbinding met ABC toch gelegd is, kan er ook nog wel een korte cross-mediale plug voor de ABC programmering van die middag tegenaan.

De laatste twee keer per uur is het weerbericht heel kort. Da's handig want op die manier kan ervoor gezorgd worden dat de nieuwsupdates op het hele en halve uur exact op tijd beginnen, ondanks dat er eerder een itempje een paar seconden langer of korter geduurd heeft.

Tot zover het eerste deel van onze serie podcastcolums over commerciële nieuwsradio in de Verenigde Staten. Het volgende deel gaat over hoe het nieuws zelf gebracht wordt.

Vriendelijke groet uit Columbus, Ohio,

Jasper
Uw Vliegende Radiowereldreporter

Deze column is ook als podcast beschikbaar. Download hem hier, of abonneer je via Radio.NL/podcast.

KFWN
KNX
WBBM
WGN
WTVN
WTOP
WINS

Gerelateerde Artikelen