Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Albert-Jan Sluis [Caz]

In gesprek met?

Albert-Jan Sluis wordt in 1976 geboren op het Westfriese platteland. Al op jonge leeftijd weet hij dat hij later iets met muziek wil gaan doen. Hij besluit om een carrière als radiojock te starten. Dat doet hij eerst illegaal, op het moment dat een vriend heeft uitgevogeld hoe je een FM-zender in elkaar knutselt. Even later gaat hij bij lokale stations aan de slag. Eerst bij Radio Hoorn en daarna bij de grote concurrent, genaamd Westfriesland Radio. Daar werken onder andere ook Menno Vroom en Wouter van der Goes.

In gesprek met: Albert-Jan Sluis [Caz] Aan het einde van 1996 gaat hij aan de slag bij de AVRO in de nacht op 3FM. Na een stage bij Frits Spits en een tussenstop bij Radio Hilversum, mag hij hits draaien bij het commerciële regionale station HOT Radio. Vanaf dan wisselen zijn werkgevers snel: Noordzee FM, terug naar HOT Radio, terug naar Noordzee FM en weer terug naar HOT Radio. Vanaf 2001 heeft Albert-Jan een vast programma op Radio 10 FM. In 2004 gaat hij aan de slag bij MTV.

Eerst probeert hij het te combineren met zijn radiowerk, maar het blijkt niet te gaan. Na wat online redactie, gaat hij zich bemoeien met de muziek van voornamelijk TMF. In 2005 blijkt dat Albert-Jan toch nog wat tijd over heeft voor radio, want hij gaat in het weekend aan de slag bij Yorin FM. Tegenwoordig is hij te horen bij de opvolger van Yorin FM: Caz!. Momenteel is hij te horen in het weekend, maar op 1 juli start hij met een show die elke maandag tot en met donderdag tussen tien uur ’s avonds en één uur ’s nachts op Caz! te beluisteren zal zijn. Ook gaat hij de Planet Internet Download Top 50 (zaterdag 12-15) en de iCaz! Party (zaterdag 18-22) presenteren. Zijn werk voor MTV stopt op dezelfde datum.

- Je hebt Journalistiek gestudeerd in Utrecht. Heeft jou dat geholpen tijdens jouw werk?
Ik wilde na m’n VWO graag een opleiding doen die op één of andere manier iets met radio te maken had. In Nederland heb je niet zoiets als de Amerikaanse radiocolleges en de Veronica Radioschool bestond toen nog niet. De School voor de Journalistiek heeft een opleiding radiojournalistiek en daarom heb destijds voor journalistiek gekozen.

Het belangrijkste wat ik op die school heb geleerd is dat je op de School voor de Journalistiek niet persé een goede journalist wordt.  Maar ik heb er wel degelijk wat opgestoken, zoals hoe je een verhaal goed opbouwt, aan welke voorwaarden een goed nieuwsbericht moet voldoen of hoe je informatie moet vergaren.

- Bij MTV Networks geef je eind deze maand je functie als muzieksamensteller op. Wat vind je van de trend dat bij de zenders van MTV er steeds minder clips worden uitgezonden en veel meer andere programma’s?
Het is een logische ontwikkeling: kijkers blijven veel langer kijken naar longform (zoals ze programma’s noemen bij MTV) dan naar video’s. Daardoor is het veel makkelijker om met longform een hoge kijkdichtheid te halen. MTV is geen filantropische instelling en dus zul je steeds meer programma’s moeten programmeren om de groei erin te houden.

Het nadeel is wel dat de toename van de longform voor een vicieuze cirkel zorgt: als je meer programma’s gaat uitzenden, schakelen kijkers je steeds minder in als ze video’s willen kijken. Daardoor dalen de kijkcijfers van de overgebleven video-uren en besluit je om die ook te schrappen ten gunste van programma’s. Het is overigens knap dat TMF (waar ik me vooral mee bezig hield) zich nog vrij goed staande houdt met relatief weinig programma’s. De kijkcijfers van MTV en TMF zijn bijna even hoog, terwijl op MTV veel meer longform is te zien.

- Wat houdt het werk van een muzieksamensteller precies in?
Het grootste deel van de tijd zit je te schedulen in RCS Selector, de software die ook bij de meeste radiostations wordt gebuikt om muziek in te plannen. Daarmee vul je positie na positie de videoclips in en daarbij hou je rekening met hun rotatie, de genre’s etc. Eén keer per week bekijken we de nieuwe videoclips en maken we voor ieder kanaal (MTV, TMF, The Box en de digitale muziekzenders) een nieuwe playlist. Daarbij hou je zoveel mogelijk rekening met de formats van de zenders. Daarnaast stelde ik veel speciale programma’s samen.

Bij radio heb je vaak 24 uur per dag, 7 dagen per week dezelfde playlist. Maar bij muziektelevisie scoren juist speciale programma’s heel goed, zoals Artist Top 10’s, een half uur rond één thema (bijv. videoclips met dure auto’s erin), genreprogramma’s en hitlijsten. Hiermee verleng je namelijk de kijktijd en krijg je dus met video’s hetzelfde effect als longform heeft. Toen ik begon bij MTV, deed ik zowel MTV als TMF. De laatste 2 jaar heb me vrijwel uitsluitend bezig gehouden met TMF en de digitale zenders TMF NL en TMF Party.

- Van welke muziek hou je zelf?
Eigenlijk alles, met uitzondering van de ècht extreme gevallen. Maar ik kan uit m’n dak gaan op Christina Aguilera, Korn, Busta Rhymes, The White Stripes, Scooter en Maroon 5 en alles wat er tussen zit. En het maakt me ook niet uit hoe oud de muziek is. Van de jaren ’50 tot nu: ik trek het allemaal.

- Is het moeilijk om jouw muzieksmaak te scheiden van hetgeen je de kijkers voorschotelt?
Soms wel, maar daar moet je je overheen zetten. Kijkers (of luisteraars) willen namelijk niet horen wat jij leuk vindt, maar wat ze zelf leuk vinden. De beste muzieksamenstellers zijn niet persé enorme muziekfreaks, maar mensen die professioneel met hun vak om kunnen gaan.

- Voel je niet de aandrang om je met het muziekbeleid van Caz! te bemoeien?
Ik bel en mail veel met Ralf van de Ven, de Music Director van Caz!. We hebben het over nieuwe platen en ‘het vak’. Maar echte aandrang om me er mee te bemoeien heb ik niet. Ralf doet z’n werk namelijk erg goed en het is bovendien niet mijn taak om me ermee bezig te houden.

- Waarom wordt Caz! in tegenstelling tot Yorin FM wel een succes?
Het format en de positionering zijn helder er is een grote continuïteit. Gerard Timmer zei een paar maanden geleden: “We hebben bij Caz! geen diva’s”. Er is niemand die zichzelf op een hoger voetstuk plaatst dan z’n collega’s en daardoor ontstaat er een goede onderlinge sfeer. Bij Caz! staan daardoor de neuzen veel meer dezelfde kant op dan bij Yorin FM.  Ik moet overigens wel eerlijk bekennen dat ik hoge verwachtingen had toen Yorin FM opnieuw werd gelanceerd met de komst van Rob Stenders, de terugkeer van Robert Jensen en een iets scherper format.

- Je hebt ooit gezegd dat je houdt van strak geformatteerde stations die als een eenheid fungeren en niet bestaat uit allemaal eilandjes. Vond je dat ook een probleem bij Yorin FM?
Daarmee doelde ik eigenlijk vooral op lokale omroepen die door de mediawet zijn gedwongen allerlei programma’s uit te zenden die totaal niet op elkaar aansluiten. Bij Yorin FM was dat niet aan de orde, want er was wel degelijk een strak format. Het was alleen wel jammer dat de muziek in het ochtendprogramma zo ontzettend afweek van de rest van het station.

In de morningdrive zou je eigenlijk alleen maar grote, goed testende hits moeten draaien, misschien nog wel in een hogere rotatie dan de rest van de dag. De luistertijd is ’s ochtends namelijk vrij kort. Maar als ik ’s ochtends in de auto Yorin FM aan had staan, kreeg ik vaak het gevoel dat ik naar de Freakolympics zat te luisteren. Leuke platen hoor, maar nou niet bepaald waar je aan het begin van je werkdag op zit te wachten.

- Wat verwacht je over het marktaandeel van Caz!?
Ik verwacht dat het marktaandeel van Caz! gaat stijgen en dan vooral in onze belangrijkste doelgroep.

- Edwin Evers zei onlangs dat Caz! pretendeert heel erg anders te zijn dan Radio 538, maar in feite een slechte kopie is. Wat vond je van die uitspraak?
Heel jammer, want het is niet waar. Radio 538 is een hele brede mainstreamzender, terwijl Caz! zich veel specifieker richt op één duidelijke doelgroep. Caz! draait geen muziek van vòòr 1990, terwijl 538 heel veel 80’s en zelfs 70’s draait, zoals Toto en Paul Carrack. Ook in de presentatie maken we een duidelijk verschil. De dj’s van Caz! hebben een veel persoonlijkere benadering en de programma’s hebben veel meer inhoud dan bij 538.

Ik heb Edwin Evers overigens hoog zitten. Sinds ik hem begin jaren ’90 voor het eerst hoorde op Power FM, ben ik fan van hem geweest en ik vind hem nog steeds fenomenaal. En Radio 538 is nog steeds een goed radiostation, maar ik constateer wel dat die zender steeds meer in een vreemde spagaat terecht komt. Hun vaste luisteraars worden ouder. 538 wil die groep vast houden, maar probeert ook jongeren te trekken. Daar slagen ze minder goed in dan vroeger, waardoor de gemiddelde leeftijd van hun luisteraars steeds verder omhoog kruipt. Bovendien wordt de concurrentie sterker.

- Je hebt inmiddels bij flink wat stations gewerkt: Radio 3FM, HOT Radio, Noordzee FM, Radio 10 Gold, Yorin FM en Caz!. Welke verschillen vielen jou op tussen de stations?
Overal is het anders, maar juist ook weer heel erg hetzelfde. Ik heb aan alle stations goede herinneringen.

- Wat wil je nog bereiken in de toekomst?
Ik geloof niet dat ik altijd radioprogramma’s blijf presenteren. Over een aantal jaren zou ik me helemaal terug willen trekken achter de schermen. Bijvoorbeeld als music director en uiteindelijk misschien wel als programmadirecteur. Maar ik sluit ook niet uit dat ik op een goede dag naar een zonnig eiland vertrek en kano’s ga verhuren.

Gerelateerde Artikelen