Kies je favoriete radiostation

Dossiers

In gesprek met: Aernout Pleket [RTV Gelderland]

In gesprek met?

Aernout Pleket wordt op 5 januari 1966 geboren in Apeldoorn. Nadat hij zijn MAVO-diploma heeft gehaald, gaat hij aan de MEAO studeren. In de periode van 1987 tot 1991 heeft hij verschillende programma's gepresenteerd, zoals TROS Popformule en de Swatch/MTV Roadshow door Europa. In de jaren daarna richt hij onder andere zijn eigen bedrijf op. In 1996 begint hij bij RTV Gelderland.

Voor die omroep presenteert hij verschillende radio- en televisieprogramma's en is hij nieuwslezer. Ook speelt hij van 1997 tot 1999 in de musical 'Miss Saigon'. Ondertussen blijft hij werkzaam voor RTV Gelderland. Daar is hij nu te horen in het weekend op de radio en doordeweeks met 'Pubers!' op televisie. Ook blijft hij in het theater staan. Komend najaar is hij te zien in 'Scarlet Pimpernel' van de Musicalvereniging Deventer.

- Je bent momenteel onder andere te zien als presentator van ‘Pubers’. Waarom is een programma over pubers nodig op TV Gelderland?
Er zijn veel ouders, opa’s en oma’s, leraren, jeugdwerkers enzovoort die graag willen weten hoe jongeren omgaan met allerlei onderwerpen. Daarvoor is er Pubers!. Ook om het vooroordeel weg te onderzoeken of de jeugd van nu alleen maar achter de PC zit en chips en cola nuttigt. Niet naar school gaat en criminelen in de dop zijn. Te dik is en niet aan sport doet. Het seizoen is bijna ten einde en eerlijk is eerlijk, we hebben dit type Puber nog niet bij ons in de studio gehad.

- Je hebt in vele musicals gespeeld. Kun je daar iets meer over vertellen?
Ik ben begonnen in 1996 bij een amateurvereniging in Apeldoorn. Ik speelde toen Perchik in Anatevka. Tja en vanaf dat moment was ik gepakt door het musical-virus. Ik vond alleen een heel jaar repeteren voor slechts 2 voorstelling niet fijn. Via goeie vriendin Mariska van Kolck heb ik in 1997 auditie kunnen doen voor Joop van den Ende’s Anatevka, maar werd daar niet voor aangenomen. Twee dagen later belde het productiekantoor van Miss Saigon mij op of ik auditie wilde doen voor Miss Saigon in Scheveningen. Het ging allemaal heel snel en twee weken later was ik aangenomen voor de show.

Zes weken keihard trainen, 2 januari 1998 première en daarna nog zo’n 500 keer Miss Saigon gespeeld. Eerst als ensemble met één woord spel; helikopterpiloot en “ERIN” roepen. Later swing geworden en dat houdt in dat je alle posities kent van de mannelijke ensembleleden, zodat als iemand om wat voor reden dan ook er niet is, jij zijn plek kan overnemen. Nog wel begonnen met “Oliver”, maar vond mijn vrienden en relatie toch belangrijker dan de musical en ben in 1999 toen als professional gestopt. Sindsdien speel ik 1 productie per jaar, meestal bij de MOD in Deventer. Achtereenvolgens Anatevka, Me & my girl, en dit seizoen The Scarlet Pimpernel.

- Welke theaterproductie vond je het leukste om aan te werken?
Je zou gelijk denken aan Miss Saigon, maar dat is niet het geval. Het is op dit moment “The scarlet pimpernel”. In deze productie speel ik in november 2006 in Deventer de hoofdrol van Sir Percyval Blakeney. Het is een show van mijn favoriete componist Frank Wildhorn. Het karakter heeft verschillende kanten en dat is voor een acteur altijd een geweldige uitdaging.  Daarbij meesterlijke, meeslepende en spannende muziek. Ja deze show heeft het voor mij allemaal.

- Zowel Radio als TV Gelderland scoren goed in de provincie. Hoe verklaar je dat?
Wij zijn dicht bij de kijker en luisteraar. Wij brengen wat de Gelderlanders willen zien en horen, omdat het in hun omgeving plaatsvindt. Van Provinciale Staten tot de hond van boer G die iets te bijtgraag is. Van het meisje van Nulde tot een nieuwe windmolen vlak achter de tuin van familie X. En omdat wij proberen te maken wat de mensen leuk vinden. Vinden ze het leuk dan scoor je goed, vinden ze het niet leuk zijn ze weg. Simpel toch?

- Radio Gelderland richt zich op een wat ouder publiek. Vind je dat de soort radio goed bij jou past?
Radio Gelderland rícht zich niet op een ouder publiek, het publiek van Radio & TV Gelderland is gemiddeld boven de 40, maar dat is dan wel de actieve luisteraar. Zij gebruiken de radio niet als behang. Ik maak radio voor iedereen. Ik stoot de jonge luisteraar niet af door alleen maar “ouderen”muziek te draaien of in hun taal te praten. Andersom ook niet. Ik heb gelukkig de positie dat ik het kan en mag met mijn radioprogramma’s. En de uitdaging is toch dat je een zo breed mogelijk publiek wil bereiken?

- Hoofdredacteur Jos Campman is net weg als hoofdredacteur van Omroep Gelderland. Wat vind je van zijn vertrek?
Je wilt natuurlijk mijn mening weten, maar die hou ik voor mezelf. Het is niet aan mij om over deze situatie te oordelen. Ik kan alleen melden dat het vertrek in harmonie is besloten. En ik weet zeker dat we Jos nog wel weer tegen komen.

- Je doet veel bij Omroep Gelderland: radiopresentator, nieuwslezer en een eigen televisieprogramma. Wat vind je het leukste om te doen?
Jee. Da’s moeilijk. Als ik dan echt één ding moet kiezen is het Pubers! op tv. Hier zit elke week zo’n enorme spanning in. Er komen zoveel factoren bij kijken om een goed tv-programma te maken. Het is als een sneltrein, die net niet stopt op het station. Je moet er gewoon inspringen en zorgen dat je de snelheid bijhoudt, eigenlijk een beetje voor blijft. Heerlijk als het lukt, enorm balen als het niet loopt.

- Wat is het verschil tussen landelijke en regionale televisie en radio?
Ehm, salaris? Denkwijze en grootte.

- Naast je werk in de media heb je dus ook theater gedaan. Wat vind je leuker?
Ah, alweer zo’n moeilijke. Eigenlijk kan ik niet kiezen. Ook niet bij de vorige vraag. Zolang het kan blijf ik allebei doen. Of liever gezegd, allemaal doen. Ik realiseer me wel eens dat het veel is en dat ik misschien ook wel wat rustiger aan zou willen doen. Maar dit is wat ik altijd wilde, dus geniet ik er ook van.

- Hoe is het om de zoon te zijn van één van de Havenzangers?
Gelukkig zeg je één! Veel zeggen ook wel zoon van De Havenzangers. Is lastig hoor zoveel vaders. Vroeger op school was het minder, je naam werd veranderd in Havenzanger en iedereen dacht dat mijn vader tonnen verdiende en er daardoor toch wat afgunst ontstond. Op een gegeven moment haalde ik mijn voordeel eruit en dacht: ik kan zo op plaatsen komen waar anderen niet mogen komen en met mensen praten die voor anderen onbereikbaar zijn.

Zo was ik ooit met mijn vader in de Wisseloord studio's in Hilversum, zit ik plotseling naast Elton John. Da’s toch kicken? En door mijn vader heb ik in al die jaren goede contacten kunnen leggen die ik nu handig kan gebruiken. Een kruiwagen is het echt niet, het is eerder een zware rugzak.

- Wat is jouw favoriete muziek en wat zijn jouw favoriete platen?
Ik hou echt van alle stijlen, maar Earth, Wind & Fire achtige muziek vind ik goed. En ik luister veel naar musical. Muziek is echt een belangrijk deel van mijn leven.

- Wat wil je nog gaan doen in de toekomst?
Ik zou best nog wel een keer de sprong naar Hilversum willen wagen, kijken of ik ook met “de grote jongens” mee kan. Niet dat zij het daar beter doen, maar het grote publiek trekt wel. Verder zou ik heel graag nog eens in een film willen spelen, een stemmetje doen in een tekenfilm, misschien heel kort nog eens een professionele musical (van repetitie’s tot premiere) doen. En bovenal een leuk gezin te hebben en een goede vader te zijn voor mijn dochter Sem.

Gerelateerde Artikelen