Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Een nieuwe strategie

Columns

Radio heeft de laatste jaren de strategie gevolgd van "More music, less talk", oftewel zoveel mogelijk muziek en zo min mogelijk gepraat door de DJ. In de VS wordt deze strategie al jaren door veel stations gevolgd en zijn er ook meerdere stations die deze kreet als hun slogan hebben geadopteerd. Het is een strategie waarbij de DJ steeds meer naar de achtergrond wordt geduwd en alleen nog maar het hoognodige mag zeggen. De gedachte hierachter is dat de luisteraar over het algemeen luistert voor de muziek en niet voor de DJ, die dus gewoon zoveel mogelijk zijn mond moet houden.

Nieuwe radiostations zijn meestal ook aanhangers van deze strategie en roepen bij hun lancering vol trots dat zij vooral veel muziek draaien en dat de DJ's nooit een woord teveel zullen zeggen. Je vraagt je dan wel eens af waarom een radiostation überhaupt nog DJ's zou willen. Ik heb met enige verbazing zitten kijken naar een tv-commercial van Q-Music waarin de DJ's verkondigen dat je op Q-music vooral veel muziek hoort en weinig gepraat. [fragment] De DJ die komt vertellen dat je vooral weinig van de DJ zult horen op het station. Voel je je dan als programmamaker niet een beetje ongemakkelijk?
Je zit er tenslotte om een connectie te maken met de luisteraar en tegelijkertijd wordt je niet echt gewaardeerd maar hoogstens getolereerd. Hoewel ik me als programmaleider ook schuldig heb gemaakt aan het teveel beperken van programmamakers is dit bijna denigrerend tegenover hen. Gelukkig formuleerde Jeroen van Inkel het al een stuk beter: "Geen oeverloos gepraat, geen wollige verhalen." Het is namelijk niet teveel gepraat van DJ's dat luisteraars afstoot, maar teveel oeverloos gepraat. Maar om eventuele irritatie maar helemaal te voorkomen zetten heel veel programmaleiders hun DJ's maar op spreekrantsoen en roepen dan vol trots dat muziek het belangrijkste op hun station is.

Nu is het ook wel zo dat muziek voor de meeste mensen nog altijd de voornaamste reden is om naar de radio te luisteren. Maar een radiostation dat niet meer is dan
een jukebox heeft op termijn een steeds groter wordend probleem. Luisteraars hebben steeds meer mogelijkheden om naar muziek te luisteren zonder dat daar een radio aan te pas komt. Men kan naar hartelust mp3's downloaden en daar een iPod mee volproppen of via internet naar de radio luisteren.
Sterker nog: er groeit momenteel een hele generatie op die amper gebruik maakt van de radio. Iedere jongere heeft tegenwoordig een PC en jongeren luisteren over het algemeen steeds vaker via internet naar de radio.   Stap eens een bus of trein in en je struikelt bijna over de portable mp3-spelers. Er wordt dan vaak geopperd dat de belangrijkste categorie voor radio toch de groep tussen de 24 en 54 jaar is, maar één keer raden in welke groep de jongeren van nu over een aantal jaar vallen. Dit zijn mensen die niet meer gewend zijn aan "traditionele" radio en die je daar waarschijnlijk ook niet meer aan krijgt.

Wat dat betreft is radio met de strategie van "kop-dicht-en-muziek-draaien" bezig haar eigen graf te graven. Om radio relevant te houden moet je meer bieden dan alleen maar een jukebox, omdat er alternatieven zijn waar radio langzamerhand niet meer tegenop kan concurreren. Als ik mijn iPod volgooi met muziek kan ik luisteren naar mijn muziekkeuze, niet die van één of ander radiostation. Maar als datzelfde
station me méér kan bieden ben ik misschien wél geïnteresseerd. Het slimste wat een radiostation kan doen is een gemeenschap opbouwen van zogeheten gelijkgestemde mensen. Dat kunnen b.v. jongeren zijn, maar ook mensen die van hardrock houden of er een bepaalde levensstijl op na houden.
Als radiostation moet je die mensen aan je binden door het station als het ware een ontmoetingsplek te maken voor mensen met een bepaalde interesse, muziekvoorkeur, levensstijl of wat het dan ook is dat deze mensen bindt. Zo kun je bereiken dat de luisteraar het gevoel heeft iets te hebben gemist wanneer hij of zij een keer niet luistert en daar is meer voor nodig dan alleen muziek.

Ik raad radiostations dan ook aan om de “More music, less talk”-strategie overboord te gooien en lekker terug richting de VS te laten afdrijven. Het medialandschap verandert in hoog tempo en als radiostations hierin willen overleven is het hoog tijd voor een nieuwe strategie. Audio-entertainment kan de luisteraar tegenwoordig ook via de iPod, internet en ook steeds vaker de mobiele telefoon krijgen. Het heeft dus niet veel zin om daar een jukebox tegenover te stellen. Die heeft de luisteraar allang al zelf gevuld. Maak je station een ontmoetingsplek voor luisteraars, zoals veel websites dat al zijn voor internetters, met de DJ als gastheer of –vrouw. En terwijl radiostations vol trots roepen dat zij gepraat tot een absoluut minimum hebben beperkt zeg ik: Lang leve de DJ! Want die zullen we in de toekomst hard nodig hebben…

Danny Moerkerke

Deze column is ook als podcast te beluisteren. Voeg radio.nl/podcast toe aan uw podcastprogramma, of kijk hier.

Gerelateerde Artikelen