Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Uw Vliegende Radiowereldreporter in de grote mensenstaten (69)

Columns

In mijn vorige column heb ik de ministationnetjes behandeld die er in de VS bestaan. Vandaag een beschouwing op wat het concept 'concurrentie' inhoud voor de grote jongens in de VS: Infinity en Clear Channel. Laten we Washington, DC eens als voorbeeldstad nemen en eens kijken hoe de markt daar verdeeld is tussen de twee.

Infinity heeft daar vijf stations:
94.7 WARW FM, beter bekend als: The Arrow en gevuld met classic rock.

99.1 WLZL FM, El Zol: Siempra de fiesta. De zon/altijd feest! Deze Spaanstalige zender, dat sinds januari WHFS vervangt is nog zo nieuw dat ze geen web site hebben. Overigens springen de Spaanstalige stations hier sneller uit de grond dan iets dat heel snel uit de grond springt. Adverteerders hebben namelijk ontdekt dat hoewel het grootste gedeelte van de latino's hartstikke illegaal is, ze wel een bestaan moeten opbouwen en dus veel moeten kopen.

Maar omdat ze allemaal nog denken dat ze ooit terugkeren naar hun vaderland, vertikken ze het om Engels te leren, en dus moet er in het Spaans geadverteerd worden. Veel Amerikanen maken zich echter zorgen over de drie miljoen illegalen die jaarlijks over de Amerikaanse zuidgrens heenkomen. Da's tien duizend per dag.

Moslims integreren beter. Afgelopen zaterdag zag ik nog een keurig gesluierde moslima glittermake-up samples uitdelen in ..... een Victoria Secret winkel. Zinloos feitje: het hoofdkantoor van Victoria Secret staat in Columbus, net als dat van haar iets dikkere zusje Wendy's.

Terug naar de radio.
95.5 WPGC FM, is al eerder besproken: Blazin' at least 18 jams in a row, ofwel Juize FM zoals het wel moet. Snoog Dog, Mario, Fantasia (winnares American Idol) etc. Verder ook home of de Redskins, het ongekend populaire football team van Washington, hoe middelmatig ze ook zijn.

106.7 WJFK FM, Washington's Superstation. Een beetje een vaag kanaal dit. 's Ochtends Howard Stern, en 's middags the Radio Factor Bill O'Reilly, die 's avonds op FOXNEWS het best bekeken programma heeft. Sterker nog, Bill heeft makkelijk meer kijkers dan zijn concurrenten op CNN (Larry King!) en MSNBC bij elkaar. Grappig om die twee op een station samen te zien, en helemaal lachen is het dat hun shows gescheiden worden door een programma dat The Junkies heet. Maar goed, we zullen het maar samenvatten als 'spraakmakende talk'.

WPGC, Heaven 1580 AM: Gospel with an intelligent edge. Weinig bescheiden maar wel duidelijk.

Let erop hoe keurig dit pakket demografisch gespreid is. Van boven naar beneden: Witte mannen van middelbare leeftijd die van muziek en gelul houden. Spaanstalige, en de zwarten die van popmuziek houden, en hun ouders die nog vaak naar de kerk gaan.

Ok, over naar Clear Channel. Die hebben er zeven:
97.1 Wash FM: Washington's #1 at work station. Ik zei het al over WLZT in Columbus: dit soort stations doet het erg goed in de cubicle hell van Amerika. Zachtjes op de achtergrond wegdommelen bij die screensaver van zonnige eilanden.

98.7 WMZQ FM. Geen slogan, maar in het logo zit de Amerikaanse vlag verstopt. En ja, dat vindt het countrypubliek fantastisch!

Hot 99.5 FM: Dropping the beat on four states, 15 counties ……… and the White House. Tenminste dat hadden ze een tijdje als uuropener. Vond ik wel leuk, dat beeld van George Bush die ff danst op de beat van Snoog Dogg of the Killers. Anders gezegd: Hot 99.5 is de WNCI van Washington. Dampend, stampend maar niet zo succesvol als in Columbus. Dat komt omdat de bevolkingsopbouw van de steden anders in elkaar zit.

Big 100.3 FM: Big hits of de 60s and 70s. Radio 10 Gold to the max.

DC101 FM: DC's Rock Station. Lekkere hard rock. Metallica, Limp Bizkit en de Beasty Boys. Verassend goed uit te houden. Edgy in de presentatie, met een soort SM dame die de lunchverzoekjes doet.

En dan de AM:
570 AM WTNT: Talk & CNN news. Met Imus in the morning (een ouwe held van WNBC in New York, waar Howard Stern indertijd ook zat, maar dan in de middag). Imus is een beetje links, een beetje rechts, en vooral behoorlijk grof. Verder is daar nog Joe Scarborough, die MSNBC televisie een rechts kantje probeert te geven. Joe is ooit een paar jaar lid geweest van het Huis van Afgevaardigden voor Florida en denkt daarom dat hij verstand heeft van politiek. Ik denk dan: waarom zit je er niet nog steeds? Rechts talk dus.

980 AM Sportstalk WTEM, waarop keurig FOXsport en ESPN (van ABC, van Disney) doorgeprikt worden op het moment dat die leuke wedstrijdverslagen hebben. Ja, dat kan allemaal, zolang dezelfde content maar niet in een gebied twee keer wordt uitgezonden.

1260 WWRC AM: Progressive Talk. Het zal een variant van het extreem linkse Air America, waar ik het een paar columns terug al over had. Al Franken en consorten. Linkse huilebalken. Heb het naar aanleiding van die vorige column nog eens wat geprobeerd te luisteren, maar het is het niet áán te hóren. Stelletje jankbipsen. Alleen maar klagen, janken en zeuren. Maar eens een helder alternatief aandragen ho maar.

En ook bij Clear Channel zien we weer dat de portfolio aan stations zo in mekaar zit dat de eigen stations nauwelijks met mekaar concurreren en een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Het beste voorbeeld daarvan is het feit dat Clear Channel zowel een línkse als een réchtse talkradio station in handen heeft. Zo dek je mooi het hele politieke spectrum af. Check trouwens eens een paar van die Clear Channel web sites. Dan zie je meteen hoe onafhankelijk die stations zijn.

Goed, we kunnen dus concurreren dat die grote consortiums hun zenders niet laten concurreren. Dat is wel te begrijpen, maar de vraag is of het goed is voor de luisteraar. Maar goed, als er dan geen concurrentie is in de eigen portfolio, dan zal er toch wel concurrentie zijn tussen Clear Channel en Infinity stations onderling? Laten we eens kijken door de portfolio’s van deze mediagiganten te bekijken.

Ik vat nog ff bot samen hoe het ook alweer zat: Infinity heeft: ouwe lullen rock, Spaanstalige muziek, zwarte hippe en gospel muziek en een vreemde mix van allerhande talk. Clear Channel heeft: kantoormuziek, country, witte hippe muziek, oldies, linkse én rechtse talk en sport. Ik zoek de overeenkomsten.

De doelgroep van de classic rock van The Arrow zal ongetwijfeld een overlap hebben met die van BIG 100.3 FM en WMZQ: ouwe witte mannen. Daar zit dus wat concurrentie. Maar de latino en zwarte markten zijn helemaal voor Infinity.

Qua talk kom ik er niet helemaal uit. WJFK is een raar samengeraapt zootje, en Howard Stern hoort eigenlijk op The Arrow thuis. Maar Bill O'Reilly staat op WJFK wel rechtstreeks tegenover Joe Scarborough op WTNT. Da's ook wel degelijk concurrentie. Het grappige is dat ze op tv ná elkaar zitten. Bill van 20-21 en Joe van 21-22. De eerlijkheid verdient het dan wel weer te zeggen dat Bill's tv station, FOXNEWS, qua kijkcijfers Joe's Station, MSNBC volstrekt wegblaast.

Blijven over de linkse talk, witte hippe muziek en de sport voor Clear Channel.

Tja, wat moet ik hier nu weer over concluderen? Ik zal eerlijk zijn en zeggen dat ik deze column met een open mind ben ingegaan en geen voorbedachte conclusie had, waar ik listig heen geschreven heb. En dan krijg ik dit wazige overzicht. Nou ja, laat ik er het volgende van breien:

Er is niet zo heel veel concurrentie tussen Clear Channel en Infinity in Washington. Alleen op het gebied van de ouwe witte mannen (een enorme markt) en de talk radio zitten ze een beetje in elkaars vaarwater, maar een groot deel van de markt is keurig verdeeld, en daar zitten ze geen meter mee.

Waarom eigenlijk niet, kun je je afvragen. Nou, dat is simpel. Het is helemaal niet interessant om keihard te concurreren. Je kunt een stuk beter dusdanig in een markt opereren dat je gaten vult, in plaats van samen op dezelfde plek te gaan zitten.

Om dat goed te begrijpen moet je je goed beseffen dat de consumenten van beide bedrijven eigenlijk helemaal niet de luisteraars zijn. Die kopen namelijk niks. Het zijn de adverteerders die de echte klanten zijn. En dus wil je als bedrijf kunnen zeggen dat ze het best bij jou kunnen adverteren, want met jouw portfolio wordt het makkelijkst de gehele markt bereikt.

Wil je latino's bereiken in Washington? Dan moet je bij Infinity zijn. Ja, er zijn nog wel wat brakke AM Spaanstalig stationnetjes, maar daar luistert toch niemand naar? Bovendien wat moet je met zo'n los stationnetje? Het is toch veel makkelijker om in één keer al je Spaanstalige advertenties voor het hele land te kopen bij Infinity dan om al die amateuristische losse stationnetjes af te gaan? Pfff, daar is geen beginnen aan! Bedenk eens hoeveel dat wel niet kost!

Enfin, jullie hebben het beeld: Clear Channel en Infinity beconcurreren mekaar niet echt in 'the Nation's Capital': Washington, DC. Denk overigens niet dat er helemaal geen concurrentie is in DC. Die is er wel degelijk, want er zijn natuurlijk meer radiostations in Washington, en wat Clear Channel en Infinity zijn die natuurlijk allemaal teveel.

Misschien moet ik een andere keer eens uitvogelen hoe dat zit.

Vriendelijke groet,

Jasper,
Uw Vliegende Radiowereldreporter

Gerelateerde Artikelen