Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Een analyse van de luistercijfers (deel 3 van 5)

Columns

 In de eerste twee delen van deze analyse van de luistercijfers heeft u een totaaloverzicht gezien van de ontwikkelingen in de afgelopen maanden. Vandaag is het tijd om eens op zoek te gaan naar de vreemde zaken in de onderstaande grafiek.





















Ja, inderdaad. Het is al vreemd dat zowel Veronica als RTL FM niet zijn gegroeid in de meest recente luistercijfers als je alleen de cijfers ziet. Zet het echter in een grafiek en je snapt er helemaal niets meer van. Je zou normaliter, als je de grafiek bekijkt, verwachten dat de omhooggaande lijn redelijk kan worden doorgetrokken. Maar bij beide zenders zit er plotseling een knik in de lijn. Dan is de volgende vraag: waar zijn die luisteraars heen gegaan? U gokt nu waarschijnlijk op Sky Radio, want die zijn in de groep 10+ met 0,8 procentpunt gestegen. U heeft het helemaal mis. Sky Radio is volledig stabiel gebleven in de groep 20-34. Wie is het dan wel, die zender die een flinke stijging te pakken heeft? Het is niet Arrow Classic Rock (+0,3), niet Yorin FM (+0,2), en het is de CRN ook niet (+0,2). Nee, de luisteraars voelen zich (tijdelijk?) thuis bij Radio 2 (+1,1).

Wie zich dus af zat te vragen waarom zenders als RTL FM en Radio Veronica niet doorgroeiden, heeft nu zijn antwoord te pakken. Radio 2 zat ze dwars. Overall is deze zender overigens maar 0,4 procent gegroeid. Wat is dat toch met 20-34 jarigen? Ze horen naar zenders als Radio 538 en Yorin FM te luisteren. Maar blijkbaar zijn ze zo eigenwijs dat ze massaal overschakelen naar Radio 2 als daar en of ander hitlijstje begint met platen waar de DJ’s eerst nog even een metertje stof van het vinyl af moeten blazen. Maar nou wordt het leuk: de Top 1000 (Skyronica) begon met Kerst – en dat viel nagenoeg gelijk met het eindigen van de meetperiode van Intomart qua luistercijfers. Dat maakt meteen dat men reikhalsend zal uitzien naar de nieuwe cijfers, waar de uitkomst van de strijd tussen de Top 1000 en de Top 2000 naar voren zal komen.

Dan is natuurlijk de volgende vraag: Waar komt de groei van Sky Radio vandaan? Grotendeels uit de groep 35-49. Waar Sky (+ 1,5) weer flink wat marktaandeel heeft afgepakt van onder andere Radio 2 (-0,7). Snapt u het nog? Radio 2 is plotseling verjongd qua luisterpubliek, terwijl Sky Radio is verouderd. En ook 3FM heeft jonge luisteraars (onder 35) weg zien lopen naar de concurrentie, terwijl ze in de groep 35-49 weer (zeer licht) zijn gegroeid.

Morgen deel 4.

Gr.,
Michiel van Diesen.
Mail mij voor uw kritiek en andere zaken

Gerelateerde Artikelen