Kies je favoriete radiostation

Dossiers

Een analyse van de luistercijfers (deel 1 van 5)

Columns

 De herverdeling van de etherfrequenties ligt inmiddels al weer een maand of zeven achter ons. De gebeurtenissen op 26 mei, toen bekend werd dat onder andere het toenmalige Radio 10 FM zijn etherfrequenties moest afstaan, blijken een goede voorspellende waarde te hebben gehad op datgene wat er daarna allemaal is gebeurd.























Wat ik bedoel te zeggen is: het wereldje is flink opgeschud op 26 mei – en wordt nu nog steeds voortdurend opgeschud. In de Almachtige Luistercijfers zijn namelijk de nodige verschuivingen te zien, sommige wat minder goed zichtbaar dan anderen.

Een blik op de meest recente luistercijfers leert ons bijvoorbeeld dat Veronica 103 beter scoort in de groep 20-34 dan in de groep 35-49, terwijl laatstgenoemde groep de primaire groep was van de zender in kwestie. Het verschil is niet gering ook: 5,8% marktaandeel in de groep 35-49 (overigens maar 0,1 procent onder Radio 10 Gold) tegenover een respectabele 7,7 procent in de groep 20-34.

Maar dat is slechts een detail dat mij opviel. Er zijn echter de nodige verschuivingen geweest in de belangrijkste doelgroep voor radiostations: de groep 20-34. Zo heeft Radio 538 in die groep een paar procentpunten aan marktaandeel in moeten leveren, heeft Radio 3FM tijdelijk het marktleiderschap in die groep gehad (huh?), is Sky Radio in de gebruikelijke cyclus bijven hangen – zonder noemenswaardige ups of downs – en heeft Noordzee heel even boven de tien procent gestaan – om vervolgens weer hard naar beneden te gaan. Enfin, weet u wat? Ik laat het even zien middels een grafiekje.

Dit is een totaaloverzicht. In de lijntjesbrij onderaan ziet u ook het CRN (samenwerkingsverband regionale commerciële omroepen) nog even staan. Die lijken na een initiële dip weer iets op te krabbelen. Tevens opvallend: Yorin FM, de zender die zich toch primair op 20-34 richt, heeft zijn lijntje onderaan aan de grafiek lopen, midden tussen de stations die zich toch echt op andere doelgroepen richten, zoals Radio 1, Radio 2, Radio 10 Gold, etcetera.

Morgen, in deel 2, een duidelijkere grafiek met daarin een aantal zenders die eruit gelicht zijn.

Gr.,
Michiel van Diesen.
Mail mij voor uw kritiek en andere zaken

Gerelateerde Artikelen